piątek, 5 czerwca 2020

Witam klasę 8 w piątek, 5 czerwca

Witam Was serdecznie na naszej dzisiejszej lekcji.

Zapiszmy proszę dzisiejszy temat lekcji:

Thema: Powtórzenie wiadomości do egzaminu (podróże, krajobraz, zdrowie, sport) 
Rozumienie tekstu czytanego.

Zapiszmy proszę w zeszycie słówka:

Podróże i krajobraz:

reisen - podróżować
die Reise - podróż
der Bahnhof - dworzec
die Fahrkarte - bilet
der Rucksack - plecak
packen - pakować
der Koffer - walizka
das Hotel - hotel
die Landkarte - mapa
der Stadtplan - plan miasta
der Flughafen - lotnisko
das Reisebüro - biuro podróży
ins Gebirge fahren - jechać w góry
ans Meer fahren -jechać nad morze
der Berg - góra
die Wiese - łąka
der Wald - las
der Strand - plaża
Znajdźmy proszę słówka w diagramie:


L
R
E
I
S
E
H
A
F
T
A
B
A
H
N
H
O
F
B
C
F
A
H
R
K
A
R
T
E
D
S
R
U
C
K
S
A
C
K
D
D
P
A
C
K
E
N
W
C
B
E
K
O
F
F
E
R
O
M
A
F
G
H
O
T
E
L
O
P
B
K
L
A
N
D
K
A
R
T
E
M
S
T
A
D
T
P
L
A
N
R
E
I
S
E
B
U
E
O
K

 Zdrowie: Przepiszmy proszę słówka i uzupełnijmy brakujące literki:

der Arzt - lekarz   (A_zt)
die Krankenschwester - pani pielęgniarka (Krank_nschwester)
das Krankenhaus - szpital
die Apotheke -apteka  (A_otheke)
das Medikament - lek (M_dikament)
Was tut Ihnen weh? Co Panią/Pana boli?
Ich habe Kopfschmerzen. Boli mnie głowa.
der Kopf - głowa (K_pf)
die Hand - dłoń (H_nd)
der Arm - ręka   (A_m)
das Bein - noga (Be_n)
das Gesicht - twarz (G_sicht)
der Bauch - brzuch (B_uch)

Sport:

Zapiszmy proszę nowe słówka w zeszycie:

der Sport - sport

joggen - uprawiać jogging

Fahrrad (Rad) fahren - jeździć na rowerze

reiten - jeździć konno

das Skateboard - deskorolka

der Inliner, die Inliner - rolka, rolki

das Karate - karate

 das Yoga - yoga

fechten - szermierka

das Trampolinspringen - skakanie na trampolinie

der Tanz - taniec

der Ball - piłka

der Puck - krążek hokejowy

schwimmen - pływać

der Fuβball - piłka nożna

der Volleyball - siatkówka

der Handball - piłka ręczna

der Basketball - koszykówka

Ski fahren - jeździć na nartach 

Tennis spielen - grać w tenisa

Tischtennis spielen - grać w tenisa stołowego



Teraz uzupełnijmy w słówkach brakujące literki:

F_hrr_d  f_hren  

das K_r_t_

das Y_ga
 

der T_nz

Teraz oglądnijmy fragment film (pierwsze 2 minuty 45 sekund filmu): 

https://www.youtube.com/watch?v=twQ0CFzg1j0

Na zakończenie lekcji przeczytajmy proszę tekst i zaznaczmy poprawną odpowiedź w zadaniu poniżej. Pasuje tutaj tylko jedna odpowiedź.

Liebe Anna,


vielen Dank für Deinen Brief. Die Fotos sind toll. Ich mag auch Sport. Ich trainiere in einem Sportklub am Freitag und am Montag. Wir spielen Volleyball. Am Donnerstag fahre ich nach Dresden. Ich besuche meine Schwester. Wir gehen ins Kino und in den Park.
Wie geht es Dir? Ich warte auf Deinen Brief.

Viele Grüβe

Dein Peter

1. Was trainiert Peter?
a)  Tischtennis
b) Basketball
c) Volleyball

2. Wie oft trainiert Peter in einem Sportklub?
a) zweimal in der Woche 
b) einmal in der Woche
c) einmal im Monat

3. Was macht er in Dresden?
a) er kauft ein
b) er geht zum Arzt
c) er besucht seine Schwester

Powodzenia:)






Witam serdecznie klasę 7 w piątek, 5 czerwca

Witam serdecznie na naszej dzisiejszej lekcji.

Zapiszmy proszę dzisiejszy temat lekcji:

Thema: Pory roku. Uroczystości. Kraje DACH czyli kraje niemieckojęzyczne.

Napiszmy proszę do zeszytu nowe słówka:

der Geburtstag - urodziny
der Namenstag - imieniny
das Weihnachten - Święta Bożego Narodzenia
das Ostern - Święta Wielkanocne
der Kindertag - Dzień Dziecka

Znajdźmy proszę ukryte słówka:

derGeburtstagderNamenstagdasWeihnachtendasOsternderKindertag

Ułóżmy teraz pory roku w odpowiedniej kolejności i zapiszmy je proszę do zeszytu:

der Winter (zima)
der Sommer (lato)
der Herbst (jesień)
der Frühling (wiosna)

Wszystkie pory roku mają jeden wspólny rodzajnik ,,der"     

Dzisiaj poznamy również nazwy najważniejszych miast leżących w Niemczech. Zapiszmy proszę nazwy miast do zeszytu.

Oto one:

Berlin - stolica Niemiec
Hamburg
Frankfurt am Main
Dresden
Leipzig
Hannover
München
Stuttgart
Magdeburg
Kiel

Oglądnijmy proszę wspólnie film, powtórzmy nazwy usłyszanych miast. Następnie uzupełnijmy proszę brakujące literki w nazwach wybranych miast:

R_stock
U_m
K_ln
A_gsburg
Karlsru_e
Wei_ar
L_beck
Br_m_n

Powodzenia:)

Oto film:
https://www.youtube.com/watch?v=qMFerQuHjTo&t=78s 



Witam serdecznie klasę 4 w piątek, 5 czerwca

Witam Was serdecznie na dzisiejszej lekcji.:)

Zapiszmy proszę temat dzisiejszej lekcji: Rozumienie tekstu słuchanego. Forma grzecznościowa Sie.

Thema: Wie geht es dir? Jak się czujesz? (1 godz.) 

Forma grzecznościowa występuje wtedy, kiedy zwracamy się do osoby starszej i oznacza: Pani, Pan oraz Państwo. Jest to zawsze słówko Sie

Teraz zapiszmy proszę nowe słówka do zeszytu:

Oto nazwy zwierzątek (Po oglądnięciu filmu (będzie podany pod lekcją) proszę uzupełnić polskie nazwy zwierzątek)

Przykład:

der Bär - miś
die Katze - .............................
der Frosch - ...........................
der Papagei - .........................
der Hund - .............................
der Hahn - .............................
das Krokodil - .......................
die Ente - ...............................
der Igel - ................................

Pytamy o samopoczucie: Wie geht es dir? Jak się czujesz?

Odpowiadamy: 

:)
Gut! Mir geht es gut! Dobrze, czuję się dobrze.

Blendend.:) Znakomicie!:)

Prima! Świetnie!

Super! Super!
  
 :(

Geht so! Tak sobie.

Schlecht. Źle.

A Ty jak się dzisiaj czujesz? Wie geht es Dir? Odpowiedź napisz proszę w zeszycie:)

Oto pozostałe zdania z filmu:

Ich habe Bauchschmerzen. Boli mnie brzuch.
Ich bin krank. jestem chory.
Ich habe Zahnschmerzen. Boli mnie ząb.
Ich bin  müde. Jestem zmęczony.


Teraz obejrzymy razem film. Proszę uzupełnijmy nazwy zwierzątek oraz powtarzajmy głośno usłyszane zdania. Proszę narysować w zeszycie ulubione zwierzątko spośród zwierzątek, które zobaczyliśmy podczas filmu. Proszę podpisać zwierzątko po niemiecku.

Powodzenia:)

https://www.youtube.com/watch?v=uSHuLGscR_g&t=40s

Witam serdecznie klasę 2 branzową w piatek, 5 czerwca

Witam Was serdecznie na dzisiejszej lekcji.:)

Zapiszmy proszę dzisiejszy temat:

Czasownik ,,essen", pogoda - rozumienie tekstu słuchanego, pory roku, elementy krajobrazu.

Czasownik ,,essen" jest czasownikiem nieregularnym.

Oto odmiana czasownika:

Singular - liczba pojedyncza

ich esse ja jem
du isst  ty jesz
er isst   on je
sie isst  ona je
es isst   ono je

Plural - liczba mnoga

wir essen my jemy
ihr esst    wy jecie
sie essen  oni, one jedzą
Sie essen Pani, Pan je, Państwo jedzą - forma grzecznościowa

Nieregularność odmiany czasownika polega na tym, że w osobach du, er, sie, es (zaznaczonych kolorem czerwonym) zamiast literki ,,e" występuje literka ,,i".

Wybierz odpowiednią formę:

Ich ......... Schinkenbrot.

a) esse
b) isst

Du ........ Tomatensalat. 

a) esst
b) isst

Er .......... Gurkensuppe.

a) isst
b) essen

Zadanie dodatkowe:

Uzupełnij proszę zdania odpowiednią formą czasownika ,,essen":

1. Ich .................. immer gern Eis mit Schlagsahne.
2. Du .................. heute Fisch zu Mittag.
3. Wir .................. viele gesunde Speisen. (Wiele zdrowych potraw)
4. Er ............. Pommes. 

Pogoda:

Zapiszmy proszę do zeszytu nowe słówka i zdania do zeszytu:

das Wetter - pogoda
die Sonne - słońce
Die Sonne scheint. Świeci słońce
der Regen - deszcz
Es regnet. - Pada deszcz.
der Schnee - śnieg
Es schneit. - Pada śnieg
der Wind - wiatr
Es ist windig. Jest wietrznie.
die Wolke - chmura
Es ist wolkig. Jest pochmurno. 
der  Regenbogen - tęcza

Dodatkowe słówka:

die Wettervorhersage - prognoza pogody

Temperatury podajemy w następujący sposób:

Jest 5 stopni Celsjusza -  Es ist 5 Grad.

die Landchschaft - krajobraz
die Wiese - łąka
das Gebirge - góry
der Wald - las
der Strand - plaża

Teraz proszę znaleźć w krateczkach ukryte słówka, które właśnie przepisaliśmy:



L
A
N
D
S
C
H
A
F
T
A
W
A
L
D
N
P
A
B
C
B
C
W
I
E
S
E
P
B
D
S
T
R
A
N
D
A
B
C
D
D
W
I
N
D
A
B
W
C
B
E
S
C
H
N
E
E
O
M
A
F
G
R
E
G
E
N
O
P
B
K
L
S
O
N
N
E
A
M
P
M
G
R
A
D
L
B
N
B
R
G
E
B
I
R
G
E
O
P
K

Teraz oglądniemy razem film. Proszę oglądnijmy filmy kilka razy i powtórzmy głośno usłyszane słówka i zwroty.

Oto film:

https://www.youtube.com/watch?v=X-Da1zw-aGk

Zadanie dodatkowe:

Po oglądnięciu filmu proszę uzupełnijmy literki w wyrazach i zdaniach:

das W_tter - pogoda
die So_ne - słońce
Die Son_e sch_int. Świeci słońce
der R_gen - deszcz
Es reg-et. - Pada deszcz.
der Schn_e - śnieg
Es _chneit. - Pada śnieg
der W_nd - wiatr
Es ist wi_dig. Jest wietrznie.
die W_lke - chmura
Es ist wolk_g. Jest pochmurno.
der  Re_enbogen - tęcza

Dodatkowe słówko:

das Tal - dolina







  Laura, witam serdecznie w piątek, 23. kwietnia:) Dzisiaj robimy ćwiczenia leksykalne dotyczące słownictwa zawodowego. Thema: Essen und Tri...